Digitalisaatio on sana johon törmää tällä hetkellä joka käänteessä. Yksinkertaistettuna kyse on teknologisen kehityksen tuomista uusista ratkaisuista ja niiden luomien mahdollisuuksien hyödyntämisestä osana palvelujen ja toimintatapojen kokonaisvaltaista kehitystä. Digitalisaatio kuuluu hallituksen strategisiin kärkihankkeisiin ja Sitra on nostanut teknologiakehityksen yhdeksi vuoden 2016 megatrendeistä. Sote-palveluissa digitalisaatio muuttaa paljon muutakin kuin tiedon tallentamisen paperilta bittiin. Mikä kaikki muuttuu – se riippuu sekä asiakkaista että ammattilaisista.

 

Muuttuvat palvelut

Digitaalisuus on tullut viime vuosina hiljalleen osaksi arkipäiväistä asiointia. Onko aamukahviseuranasi perinteinen sanomalehti vai selailetko uutisotsikot tuoreeltaan puhelimesi näytöltä? Moniko meistä asioi matkatoimistossa, kun lennot ja hotellin voi varata näppärästi netissä? Globaali verkkokauppa tuo ulottuvillemme tuotteita ympäri maailman ja mahdollistaa ostosten teon helposti ja nopeasti vaikka kotiin kannettuna. Valtaosa hoitaa myös laskujen maksun ja veroilmoituksen verkossa asiaa sen kummemmin ajattelematta. Edelliset esimerkit kuvaavat hyvin myös omia tottumuksiani kuluttajana.

Digitaalisten palveluiden kehittyminen muovaa tapojamme toisinaan siis myös huomaamatta. Yksityinen sektori ja kaupalliset palveluntarjoajat ovat hiljalleen tuoneet digitalisaation myös osaksi tavallisen tallaajan terveyspalveluita. Onko käytössäsi jonkinlainen aktiivisuusmittari tai tarkistatko päivittäiset askelmääräsi mobiilisovelluksesta? Olet kenties tietämättäsi biohakkeri. Tai oletko osallistunut verkkovalmennukseen tähtäimenäsi esimerkiksi painonpudotus tai tupakoinnin lopettaminen? Hienoa, olet siis löytänyt sähköiset omahoitopalvelut.

Julkinen terveydenhuolto seuraa aivan yksityisen vanavedessä. Meneillään oleva sote-uudistus on oivallinen paikka tarkastella koko palveluntarjontaa uudesta kulmasta. Mitä palveluja tarjotaan, milloin ja miten?

 

Muuttuva terveydenhuolto

1900-luvulla kunnanlääkärit tekivät kotikäyntejä. Sata vuotta myöhemmin lääkäri tulee jälleen kotiin, etäisyydestä riippumatta. Etälääketieteen palveluita on jo nyt tarjolla toimivan nettiyhteyden kautta kotisohvalle. Terveysteknologiasta povataan Suomelle uutta vientivalttia ja uusia innovaatioita tuotetaan kasvavalla volyymilla. Hyväksi havaittuja palvelukonsepteja kannattaa rummuttaa, koska ne raivaavat tehokkaasti tietä muulle sähköiselle palvelutarjonnalle. Katso vaikka Hyviksen, Duodecimin sekä Mielenterveystalon verkkopalvelutarjonta hyvinvointisi tueksi. Entä reseptien uusinta ja omien terveystietojen katselu? Onnistuu kätevästi Oma Kannassa.

Päijät-Hämeessä julkisten sähköisten terveyspalveluiden valikoima kasvaa ja kehittyy kaiken aikaa. Monissa yksiköissä hyödynnetään sähköisiä esitietoja ja perusterveydenhuollon laboratorioajanvarauksen voi hoitaa kätevästi netissä. Rokotereseptejä voi tilata sähköisesti ja täyttämällä riski- ja kartoituslomakkeita verkossa saa tarvittaessa suoraan yhteyden terveydenhuollon ammattihenkilöön. Näissä tilanteissa digitaalisuus oikaisee mutkia totutuissa toimintatavoissa, mutta ammattilainen on aina jollain tavoin läsnä. Tulevaisuudessa verkkopalveluja pyritään tarjoamaan yhä kattavammin ja kaikkien saataville.

 

Palveluja kaikkien ulottuville

Julkisten verkkopalveluiden kehittämisessä on otettava huomioon laaja kirjo lakeja ja asetuksia, sekä kansalaisten erilaiset valmiudet tarjottavien palveluiden käyttöön. Me suomalaiset olemme varsin teknologiamyönteisiä – esimerkiksi Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna lähes yhdeksän kymmenestä 16–89-vuotiaasta suomalaisesta oli käyttänyt internetiä. Tottuneimmille verkkopalvelujen käyttäjille sähköinen asiointi onnistuukin sujuvasti ja vähällä vaivalla.

Toisaalta osa kansalaisista kaipaisi enemmän kannustusta, tukea ja opastusta sähköisten peruspalveluiden käyttöön. Teknologian omaksuminen saattaa stressata – entä jos en osaa tai teen jotain väärin? Sähköiset palvelut eivät sovellu kaikille ja on monia asioita jotka hoituvat vain kasvokkain, nyt ja tulevaisuudessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalveluita kehitetäänkin aina perinteisten, olemassa olevien palveluiden rinnalle. Tulevaisuudessa myös puolesta-asiointi helpottaa palvelujen käyttöä monen kohdalla.

Yksi digitalisaation keskeisistä pyrkimyksistä on kustannusten kasvun hillitseminen. Teknologia itsessään ei kuitenkaan säästöjä tuota – kyse on niistä muutoksista, joita tekniikka mahdollistaa.

Digitalisaatio ei myöskään ole itseisarvo. Kun teknologisia ratkaisuja hyödynnetään niin että osa toiminnoista automatisoituu ja hoituu jopa ilman asiointia, voimme turvata ammattilaisten läsnäolon palveluissa joissa sitä eniten kaivataan. Kohtaamiset eivät siis häviä mihinkään, mutta ne muuttavat toisinaan muotoaan. Entä jos tulevaisuudessa voisit hoitaa osan asioinneistasi chatin, videoyhteyden tai sähköisen oirearvion avulla? Sähköistetään palveluja siis siellä missä se on tehokasta ja tarkoituksenmukaista.

Koska digitaalisuuden mahdollisuudet ovat monet, heitän virtuaalisen viestikapulan nyt sinulle. Minkälaiset sähköiset palvelut helpottaisivat asiointiasi sosiaali- ja terveyspalveluissa? Mitä asioita sinä hoitaisit mieluiten kotisohvalta ja mikä toimii jo nyt ihan diginä? Kommentteja, ideoita ja ehdotuksia saa laittaa Päijät-Hämeen Hyviksen Palaute-boksiin.

 

Kuva: Business photograph designed by Jcomp – Freepik.com

Päivitetty: 5.6.2017

Yksi ajatus aiheesta “Minkälaisia sosiaali- ja terveyspalveluita sinä haluaisit tulevaisuudessa?

  1. OK, kehitys on hyvä, sinne suuntaan mennään. Mutta kunhan ette unohda, että vanhemmassa väessä on vielä paljon niitä, jotka eivät käytä/hallitse tietokonetta. Ja vaikka tietokone jopa olisi, ei uskallus/taito riitä palvelujen käyttämiseen. Joskus kannattaisi oikeasti mennä ja tutustua näiden vanhempien henkilöiden netin käyttötaitoihin reaalielämässä, tulevaisuuden suunnittelijat voisivat oikeasti yllättyä siitä miten hankalaksi vanhemman väen elämä tehdään. Eli nettipalvelun lisäksi on oltava rinnakkaisjärjestelmä ehdottomasti. Olen vasta 57v ja minäkin koen välillä ongelmia tietokoneen käytön kanssa, en edes ole yksin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *