Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä toteuttaa toukokuun aikana Tulevaisuuden SOTE-asema – kyselyn, jonka tavoitteena on kartoittaa hyvinvointikuntayhtymän kuntien asukkaiden näkemyksiä ja toiveita mm. tulevaisuuden sosiaali- ja terveysasemilla tarjottaviin lähipalveluihin liittyen.

Kyselyyn on mahdollista vastata 26.5.2017 mennessä mm. hyvinvointiyhtymän ja kuntien nettisivuilta löytyvän linkin kautta. Toivomme ensisijaisesti sähköisiä vastauksia alla olevan linkin kautta, mutta kysely on mahdollista täyttää myös paperisena hyvinvointiyhtymän terveysasemilla ja sosiaalitoimistoissa, jonne kyselylomakkeita toimitetaan myös paperisena noin viikon kuluessa.

Kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan palkintoja!

Linkki kyselyyn: www.phhyky.fi/palvelu/asiakaskysely

Joka kunnassa jatkossakin oma hyvinvointiasema

Lähetekeskustelua palveluverkosta käydään huomenna tiistaina yhtymähallituksen kokouksessa. Lähtökohtana suunnittelussa on, että joka kunnassa säilyy vähintään yksi asema alueen asiakastarpeen mukaisella palveluvalikoimalla.

Päivitetty: 8.5.2017

5 ajatusta aiheesta “Vastaa ja vaikuta Päijät-Hämeen soten kehittämiseen!

  1. Maaseuduilla säilytettävä palvelut, koska matkat pitkiä ja bussit eivät kulje verrattuna Lahteen! Esim Vääksyssä ja muissakin kunnissa Lahden ulkopuolella oltava lääkärit, laboratoriot, röntgen, hammaslääkärit, neuvolat, kuntoutus, koska vuodeosasto lopetettiin. Sekä kotihoitoon runsaasti käsipareja!!! Nykyiset nääntyvät kun eivät ehdi tehdä potilastyötä etiikkansa edellyttämällä ja haluamallansa tavalla. Pitkät siirtymämatkat vievät oman aikansa ja se on otettava huomioon. Sekä se että asiakkaat lisääntyvät koko ajan, mutta henkilökunta ei. Eläkkeelle jäänyt moni.

    Eipä ole mikään ihme että erikoissairaanhoidon kulut kasvavat, koska Asikkalan terveysasemalle ei vastaanottoapulaiset anna aikoja lääkäreille vaan sanovat jo aamulla klo 8 että ei ole aikoja, menkää Akuuttiin ja eväät mukaan! Todella vakavasti sairaille sanotaan että soittavat 3-4 kuukauden sisällä ajan. Onneksi ovat menneet yksityiselle tai Akuuttiin ja osa suoraan lähete osastolle tai leikkaussaliin. On siis pelko että asiat menevät vielä huonommaksi ja kalliimmaksi niin asiakkaille kuin yhteiskunnalle. Yritetäänkö asema ajaa alas sillä verukkeella ettei ole asiakkaita? Lääkärit tuskin tietää ettei aikoja anneta.
    Tässä tekstiä satojen kuntalaisten puolesta.
    Parempaa odotellessa.
    Ps. Itsellä onneksi työterveyshuolto

  2. Kokemuksia perusterveydenhuollosta ja erikoissairaanhoidosta. On paljon tutkittua tietoa julkisen terveydenhuollon ongelmista ja on hyvin paljon julkisuudessa tullut ehdotuksia miten voitaisiin tehostaa ja kehittää julkista terveydenhuoltoa siten että terveydenhuollossa ei loukattaisi ihmisarvoa.

    Terveydenhuollon ammattilaiset ovat syyllistyneet täydessä ymmärryksessä ihmisarvoa loukkaavaan julkiseen keskusteluun potilaista jotka ovat olleet kriittisiä, heidän saamansa hoitoon tai huonoon kohteluun joka on terveydenhuollossa hoitotieteellinen normi.

    Julkinen keskustelu on kääntynyt terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa hyvin kielteisen sävyiseksi. Me apua hakevat (anovat) ihmiset olemme liian vaativia ja valitamme joka asiasta. Olisi syytä tutkia tarkemmin tämä väite.

    Kyllä suurin osa ihmisistä jotka tarvitsevat hoitoa lääkäriltä tai hoitajilta ymmärtävät ettei julkinen terveydenhuolto ole mikään toiveiden tynnyri. Tärkeintä julkisessa terveydenhuollossakaan ei pitäisi olla päämäärä vaan liike.

    Erikoissairaanhoitoon pääseminen on arpapeliä tai armeliaisuutta jos sattuu saamaan lähetteen. Olen joutunut turvautumaan Terveystalon lääkäripalveluihin. Olen saanut myös hyvän palvelun yksityiseltä hammaslääkäriltä. Kokemukseni näistä yksityisen puolen terveydenhuollon palveluista on ollut hyvä.
    Terveystalon ja Kymppihammas lääkärin antama hoito on ollut Sotea parhaimmillaan ja vaikuttavuudeltaan.

    Taas on keksitty sanahirviö hyvinvointi asema. Siellä terveydenhuollossa on liikaa näitä tohtoreita jotka leikkivät näitä sanahirviö leikkejä. On turhaa puhua hyvinvointiasemista jos ne pääasiallisesti tuottavat apua tarvitseville ihmisille pahoinvointia ja lisäävät kärsimyksiä.

    Tavallinen kansalainen hymähtää Valviralle jonka tehtävänä on vesittää terveydenhuollossa, vanhustenhoidon laiminlyömiset ja vanhusten kaltoinkohtelu. Tavallisen kansalaisen luottamus Valviraan on sama asia kuin tyhjän saa pyytämättäkin. Valviran tehtävä on peittää ovelasti terveydenhuollossa tapahtuneet vääryydet ja epäasiallinen kohtelu jonka uhreina ovat potilaat.

    Jokainen täydessä ymmärryksessä oleva kansalainen käsittää ettei terveydenhuolto voi myöskään toimia sillä periatteella, sulle mulle heti ja äkkiä. Nyt täytyy nostaa kissa pöydälle. Lääkärit ja hoitajat puolustautuvat resusurssien vähyyteen kun apua tarvitsevat ihmiset syrjäytytetään terveydenhuollon hoidoista. Resurssipula on täysin mielikuvituksen tuotetta. Kun asiaa tarkemmin ajattelee kysymys on huonosta työmotivaatiosta ja laiskuudesta.

    En ole kohdannut resurssipulaa Terveystalossa enkä Kymppihampaassa. Tämä nykyinen julkinen terveydenhuolto ei ole halpaa lystiä. Jos tarkemmin ajattelee julkinen terveydenhuolto on hyvin kallista toimintaa koska ihmisiä ei haluta hoitaa kunnolla vaan ihmisiä mielellään hyppyytetään luukulta toiselle luukulle ja tarjotaan sairaille ihmisille ei oota. Kun on se resurssipula!

  3. Julkaiskaa täydellinen selvitys siitä miten palvelujen tarjoajat laskuttaa yhtymää. Onko joku perusmaksu asiakkaasta vaikka hän ei palvelua käyttäisikään. Laskutetaanko operaatioista etukäteen sovitun hinnaston mukaan ja onko hinnasto julkinen. Onko yhtymällä valtaa olla käyttämättä ylihintaista palvelun tarjoajaa. Mielestäni pitäisi maksaa vain tehdystä työstä ei mistään muusta.

  4. Nastolan terveyskeskus tulee säilyttää,täällä on paljon ihmisiä joille matkanteko linja.autolla on mahdottomuus.Syrjemmällä ei edes kulje linja-autoja.Nyt on päässy asiallisessa ajassa lääkäriin ja päivystys on pelannu hyvin.

  5. Tervkeskusten resurssointiin panostettava, lääkäreistä ja laitteistosta pula; mm. kuvantamispalveluja vaikea saada – esiintyy ikäsyrjintää!, yli 65 vuotiaille ei kuvantamislähetettä, mentävä yksityiselle. Yksityiset asemat huimasti edellä palveluissa, lääkäreissæ jne. Syntyy ongelma valinnanvapaudessa kun ei olla samalla viivalla. Palveluntarpeen arvioja turha suodatin estämässä pääsyä aidolla valinnanvapaudella lääkärille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *