Teknologiasta kaikki hyöty irti

Kuvapuhelinpalvelu on jo tullut osaksi kotihoidon toimintaa lähes 80 asiakkaalla. Ne asiakkaat, joille kuvapuhelinpalvelu käy, pitävät siitä kovasti. Palveluun osallistuminen aktivoi asiakkaita ja motivoi heitä myös pitämään huolta omasta ulkonäöstään. Kuvapuhelinpalvelussa hoitaja ja asiakas kohtaavat läheisessä ja tiiviissä vuorovaikutuksessa. Kuvapuhelimella tehdään kotihoidon käyntejä, kuntoutuskäyntejä ja tarjotaan kuntouttavia aktiviteetteja asiakkaille.

Ihminen käyttää tablettia koskettamalla näyttöä sormella

Kotihoidossa on menossa Älykäs koti -projekti. Siinä on testattu kotihoidon asiakkaiden kanssa vuodeanturia, visuaalista liiketunnistinta, paikantavaa turvapuhelinta ja lääkeautomaattia. Asiakkaat ovat olleet yllättävän myönteisiä uusille laitteille ja palveluille. Itse voin taas sanoa, että laitteiden asentaminen tai käyttäminen ei aina ole ollut yhtä juhlaa, mutta kaikista vaikeuksista on kuitenkin selvitty.

Alussa paikantavan turvapuhelimen akut eivät tahtoneet kestää vuorokauttakaan, mutta tähän ongelmaan löydettiin ratkaisu. Nyt kadonneet asiakkaat löytyvät ja varmasti herättää sivullisten huomion, kun ikäihminen puhuu rannekellolleen. Paikantava turvapuhelin on nimittäin aivan rannekellon näköinen laite, joka paikantaa asiakkaan liikkumisen. Näin asiakkaalle voidaan asettaa turvarajoja liikkumisen suhteen ja siten edistää heidän itsenäistä elämää silloinkin, kun muisti tuottaa arjen ongelmia.

Turvapuhelinta laitetaan asiakkaan ranteeseen

Visuaalinen liiketunnistin tuotti alussa pelkkiä virhehälytyksiä ja näytti siltä, että siitä ei tule valmista koskaan, mutta sekin saatiin lopulta toimimaan. Visuaalinen liiketunnistin piti tietysti testata, eli kävimme esimerkiksi kaatuilemassa asiakkaiden kotona. Asiakkaista tämä oli tietysti mukavaa, kun hoitaja heittäytyi lattialle muutaman kerran malliksi. Visuaalisen liiketunnistimen avulla voidaan seurata asiakkaan kotona olemista ja tunnistaa sellaisia tilanteita, jossa asiakas tarvitsee apua.

Vuodeanturin asentaminen oli kaikista helpoin asia, mutta sen huomasivat myös asiakkaat. Koska laite on helppo asentaa, oli se yhdenkin asiakkaan mielestä helppo purkaa ja laittaa kauniissa paketissa vaatekaappiin. Vuodeanturilla saadaan tietoa asiakkaan vuoteessa olo ajasta, sydämen sykkeestä ja hengityksestä.

Lääkeautomaatti tuotti ongelmia ohjelmoinnin kanssa aluksi, mutta siitäkin selvittiin. Hoitajista tämän laitteen käyttöön opiskelu oli varmasti mukavinta, kun testilaitteet olivat täynnä karkilla täytettyjä lääkepusseja. Lääkeautomaatin avulla asiakkaat saavat lääkkeet juuri siihen aikaan, kuin ne kuuluukin antaa. Lääkeautomaatti tukee asiakkaiden omatoimista lääkkeiden ottamista ja näin ollen pitää asiakkaan omaa toimintakykyä yllä.

Erivärisiä lääkkeitä ja pillereitä

Yllä olevat laitteet on yhdistetty Gillie io -palvelualustaan. Kaikkia laitteita hallinnoidaan palvelualustan kautta, eli hoitajilla on käytössä vain yksi käyttöliittymä. Palvelualustaan tulevat laitteiden tuottamat tiedot ja hälytykset. Hälytyksiä seuraa 24/7 Koordinaatiokeskus. Hälytyksen tullessa koordinaatiokeskuksen hoitajat katsovat aina oikean ammattilaisen asiakasta auttamaan.

Kehittämisyhteistyö on pitkäjänteistä

Niin kuin yllä olevista kokemuksistani näkyy, kaikki laitteet ja ohjelmat eivät ole aina valmiita käyttöön, vaikka ne meille yleensä laitteiden toimittajien taholta niin markkinoidaankin. Tämän vuoksi onkin tärkeää tehdä yhteistyötä laitetoimittajien kanssa, jotta saamme kehitettyä laitteista ja palveluista asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaiset. Tämä kehittämisyhteistyö on pitkäjänteistä ja välillä jopa ”näkymätöntä” tekemistä.

Ensi vuonna on uudet laitteet

Nyt kun Älykäs koti -projekti alkaa olla lopuillaan, on aika kääntää katse tulevaan. Ensi vuonna on uudet laitteet ja uudet asiakkaat. Uusia laitteita ovat OMAseniori-palvelu, sähkönseuranta-ohjelma ja uusi lääkeautomaatti. OMAseniori-turvapalvelu hälyttää automaattisesti apua tilanteissa, joissa kotona asuva ei siihen esimerkiksi loukkaantumisen vuoksi itse kykene.

Sähkönseuranta ohjelmaan voidaan kytkeä kuusi asiakkaan käyttämää sähkölaitetta. Ohjelma hälyttää, jos joku laite on liian pitkään päällä tai jos asiakas poikkeaa liian kauan tutuista rutiineista.

Uudella lääkeautomaatilla taas saadaan turvattua asiakkaiden lääkehoitoa ja tuettua asiakkaan omatoimisuutta. Uudessa lääkeautomaatissa on myös kuvapuhelinpalvelu samassa, joten saamme asiakkaalle yhdellä laitteella vietyä kaksi palvelua. Tehdyistä virheitä otetaan opiksi, ja siksi ei enää aloiteta testauksia kesää vasten.

Päivitetty: 10.11.2017

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *