Osallistuin koulutukseen, jonka aiheena oli käänteinen opetus ts. käänteinen luokkahuone tai takaperin opetus. Mieleeni nousi kaikenlaisia ajatuksia mm. opetetaanko asiat käänteisessä järjestyksessä ja vitsailin jopa vieressä istuvalle kurssikaverilleni, että ”varmasti puhuu takaperin tai seisoo päällään!” Emme kuitenkaan päässeet laajentamaan oppimiskokemustamme ennen näkemättömällä näytöksellä. Opetusmuoto, joka oli ainakin terminä minulle uusi, on käännetty englanninkielisistä sanoista flipped classroom tai flipped learning.

Lyhyesti sanottuna sillä tarkoitetaan monimuoto-opetuksen muotoa. Sanalla käänteinen tarkoitetaan, että oppija tutustuu uuteen asiaan ensin itsenäisesti, sen jälkeen asiaa käsitellään oppitunneilla, lähiopetuksessa. Vastakohtana perinteiselle opetusmenetelmälle, jossa opettaja ensin opettaa asian ja sen jälkeen oppijat jatkavat aiheen opiskelua kotitehtävinä.

Koulutuksessa käytiin keskustelua siitä, missä opetusmenetelmää voisi hyödyntää. Hyvin pian todettiin, että se sopii kaikenlaiseen opetukseen lähiopetuksesta verkkokoulutukseen teemaan kuin teemaan. Ryhdyttiinkin pohtimaan, mihin käänteistä oppimista ei voisi soveltaa, lista jäi hyvin lyhyeksi. Seuraavaksi ideoimme tekniikoita, joiden avulla oppijaa voisi perehdyttää opetettavaan aiheeseen. Sopivia tekniikoita löytyi useita, kuten videoluennot netissä, erilaiset ennakkotehtävät, aiheeseen virittävät kuvat, verkkokurssit, pelit ja keskusteluryhmät.

Käänteinen oppiminen tarjoaa oppijalle hyötynä uudenlaisen oppimiskokemuksen. Lisäksi se aktivoi ja motivoi oppijaa sekä kehittää itseohjautuvuutta. Opettajan näkökulmasta hyötynä on ajansäästö, koska oppijat ovat etukäteen orientoituneita aiheeseen, lähiopetuksessa on mahdollisuus syventyä teemaan, paneutua erikoistapauksiin ja ohjata oppijoita yksilöllisemmin. Käänteinen oppiminen huomioi paremmin erilaiset oppijat, se lisää oppimisen elämyksellisyyttä ja monimuotoisuutta mm. etäoppimisen avulla. Menetelmä ei siis ole uusi, eikä sitä ole vaikea toteuttaa, se täytyy vain tuntea.

Päivitetty: 23.2.2017

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *