Terveelliset elämäntavat, joihin kuuluvat terveellinen kasvispainotteinen ravinto ja liikunta, alentavat terveydenhuollon kustannuksia. Kasvispainotteisen ruuan sekä luomu- ja lähiruuan tarjoaminen sekä kuntien että sote-palveluiden ruokapalveluissa kannustaa ihmisiä kestäviin ruokavalintoihin. Kasvisruokavaihtoehdot ja niiden esillepano, erilaisten kasviproteiinien käyttö ja värikäs salaattipöytä tuuppaavat ihmisiä huomaamatta kohti terveyttä edistäviä ja kestäviä valintoja.

Kasvisruokaa

Syömis- ja liikkumistottumuksilla on suhteellisen helppoa vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeen ja ilmastonmuutokseen – valitsemalla ympäristöystävällisiä ruokia ja minimoimalla liikkumisesta aiheutuvat päästöt. Ruoan vaikutuksia ilmastoon voi hillitä myös sillä, että suosii ympäristöystävällisesti tuotettuja tuotteita, välttää ruokahävikkiä ja kiinnittää huomiota ruoan valmistuksen ja ostosmatkojen energiankulutukseen. Suurin osa ruoan ympäristövaikutuksista ja päästöistä aiheutuu raaka-aineista ja kuljetuksen osuus on pieni. Myös ruoan tuotantotapoja voidaan kehittää ympäristöystävällisemmiksi.

Ruoan kulutus muodostaa Suomessa 20–25 prosenttia keskimääräisen kuluttajan ilmastovaikutuksesta. Keskimääräinen suomalainen kuluttaja voi tuotevalinnoillaan pienentää ruokavalionsa ilmastovaikutusta 30–40 prosenttia niin, että samalla ruokavalion ravitsemuksellinen laatu paranee.

Jo nykyisten ravitsemussuositusten noudattaminen tekisi ruokavaliostamme entistä ympäristöystävällisemmän. Hyviä valintoja sekä ruuan tuotannon että terveyden kannalta ovat kuitupitoiset täysjyväviljatuotteet, kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat. Viljat ovat merkittävä kasviproteiinin lähde jo nykyisessä ruokavaliossamme, ja erilaiset palkokasvit tuovat siihen hyvän lisän.

Parsakaalia

Eläinperäisten tuotteiden haitalliset ympäristövaikutukset ovat yleisesti ottaen suuremmat kuin kasviksilla, sillä lihan, kananmunien ja maitotuotteiden tuotantoon tarvitaan aina myös kasvikunnan tuotteiden kasvatusta rehua varten.

Vaihtamalla osan lihasta kasviksiin voi merkittävästi pienentää ruokavalion ympäristövaikutusta. Lihan kulutusta voi vähentää pikkuhiljaa esimerkiksi pienentämällä liha-annosten kokoja sekä suosimalla pihvien ja paistien sijaan patoja ja keittoja, joissa lihan määrä on kohtuullinen. Osan reseptin lihasta voi myös korvata kasviksilla.

Palkokasvit ovat ympäristön kannalta erinomainen valinta. Niiden viljelyyn tarvitaan vain vähän maapinta-alaa ja niiden tuotannolla on eläinperäisiin tuotteisiin verrattuna pienet ilmastovaikutukset. Palkokasvit sisältävät paljon proteiinia ja kuitua sekä muita terveydelle edullisia ravintoaineita. Ruokavalion lihan korvaaminen millä tahansa palkokasveilla vähentää ilmastopäästöjä. Tavallisimpia palkokasveja ovat esim. herneet, pavut, linssit ja soija. Niistä valmistetut erilaiset kasviproteiinivalmisteet soveltuvat lihan korvikkeeksi kaikkeen ruuanlaittoon, ja uusia innovaatioita tulee ruokakauppojen hyllyille koko ajan lisää.

Herneen palko

Kasvisten käytön lisäämistä omaan ruokavalioon voi toteuttaa pienin askelin ja rohkeasti kokeillen. Kun joka aterialla on mukana jotain tuoretta kasvista tai hedelmää, ollaan jo pitkällä. Ruuanlaitossa uusista kasvisruuista voi tulla suosikkiruoka tai jopa ”uusi normaali”. Jossain vaiheessa voi huomata, että kasvisvoittoisempi ruoka tuo itselle paitsi hyvää oloa ja ruokailoa, myös hyvää mieltä ympäristön voidessa paremmin.

Maailman ruokapäivää vietetään 16.10.2021 : Tänä vuonna ruokapäivän teemana on, miten maailman ruokajärjestelmistä rakennetaan entistä tehokkaampia, osallistavia ja kestävämpiä.

Lihaton lokakuu on ensimmäisen kerran lokakuussa 2013 ja sen jälkeen vuosittain järjestetty kampanja, joka kannustaa ihmisiä lopettamaan kuukauden ajaksi lihansyönnin tai vähentämään sitä merkittävästi. Kampanja sai alkunsa, kun Docventures-televisio-ohjelman studiovieras Leo Stranius haastoi Riku Rantalan kuukauden lihattomaan ruokavalioon.

 


Kirjoittajat:

  • Hämäläinen Riitta-Maija, Kestävän kehityksen päällikkö, Kehittämistoimisto, Yhteiset palvelut
  • Päätalo Anna-Leena, Terveyden edistämisen ravitsemusterapeutti, Ravitsemusyksikkö
  • Valve Raisa, Johtava ravitsemusterapeutti, FT, Ravitsemusyksikkö

#terveellinenruoka #maailmanruokapäivä #lihatonlokakuu #kestävätruokavalinnat #ilmastomuutos #kestäväkehitys #päijätsote #terveydenedistäminen #HYTE #palkokasvit #kasvispainoitteinen #ravitsemussuositukset #kasvisproteiini #ympäristövaikutukset

Päivitetty: 15.10.2021

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *