Ei pelkkä paikalla oleminen, vaan nimenomaan läsnä oleminen. Työntekijä saattaa esimerkiksi harmitella asiakkaan hankaluutta, toivoa kiihkeästi työpäivän päättymistä tai uneksia, että olisi jossain muualla.

Iäkäs isäni vietti kuusi viikkoa sairaalassa. Pyysin häntä tarkkailemaan erilaisia vuorovaikutustilanteita. Isäni kuvasi useita tapahtumia, joissa hoitaja tai lääkäri ei esitellyt itseään. Isäni mielestä esittely on merkittävää vuorovaikutuksessa, vaikka ei hän nimiä muistanutkaan. Se, että toinen esittelee itsensä, luo tunteen, että henkilö on läsnä juuri minua varten. Parhaiten itsensä esittelivät opiskelijat.

Potilaat aistivat vuorovaikutuksessa yleensä herkästi, jos hoitaja tai lääkäri ei keskity tilanteeseen.

Isäni kiinnitti huomiota myös kännyköiden käyttöön. Ollessaan jo paremmassa kunnossa teholla, hän kertoi hoitajien mieluummin selailevan kännyköitä, kuin keskustelevan tai olevan muuten vain läsnä potilaan kanssa. Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa vietät 24 tuntia vuoteessa ja menee pitkiä hetkiä, eikä kukaan käy. Monitoreista kun näkee potilaan voinnin.

Hurjin esimerkki kännykän käytöstä on tilanne, jossa hoitaja selailee omaa facebookiaan ja syöttää liikuntakyvytöntä vanhusta.

Läsnäolon merkitys korostuu erityisesti silloin, kun vuorovaikutussuhteen toisena osapuolena on henkilö, jonka kokemusmaailma rajoittuu tähän hetkeen. Pieni vauva tai liikuntakyvytön vanhus elää nykyhetkessä, eikä hänellä aina ole käsitystä menneestä tai tulevaisuudesta.

Läsnäolon merkkejä vuorovaikutuksessa ovat muun muassa hymy, kiireettömyys, läheisyys, katsekontaktin hakeminen ja toisen koskettaminen. Mieti, oletko Sinä aidosti läsnä?

 

Päivitetty: 23.2.2017

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *