Aina vuoden alussa on tapana tehdä kaikenlaisia lupauksia, jotka monesti unohtuvat jo tammikuun aikana. Näin myös minulla. Tänä vuonna laitoin ruokavalion remonttiin ja tuo saneeraus jatkuu edelleen. Vuosi sitten päätin alkaa käyttämään portaita hissin sijaan työpaikallani Päijät-Hämeen keskussairaalassa aina kuin mahdollista.

Portaiden käytöstä on tullut vuoden aikana jo jonkinlainen vitsi työyksikössäni, ja olenkin törmännyt työvuorojen vaihteessa pysäköintihalliin mennessä kommentteihin ”Voi ei, Lotta on mukana, taas joutuu menemään rappusiin” sekä ”Minä en tule rappusiin”. Olen saanut tietää myös, että kun en ole paikalla, työkaverit ovat todenneet ”Ihanaa, voi käyttää hissiä, kun Lotta ei ole täällä.” Toisaalta jotkut työkavereistani ovat mukana porrashaasteessa siten, että kulkevat portaita myös ilman minua.

Portaatpieni

Portaiden käyttö kuitenkin kannattaa. Aluksi minuakin kolmen tai neljän kerroksen kiipeäminen hengästytti, syke nousi ja jaloissakin tuntui ihmeellistä hapotusta. Kunto kuitenkin kohenee vääjäämättä porrastreenissä; hapenottokyky paranee, verenkierto vilkastuu. Keuhkojen ja sydämen toiminta siis paranee. Portaiden nousu on erinomainen intervalliharjoitus, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa sekä lisää energiankulutusta.

Käytännön kokeellisissa tutkimuksissa olen lisäksi todennut portaiden kiipeämisen vievän aikaa kutakuinkin yhtä kauan, kuin hissillä kulkevien kavereiden. Jos hiukan pistää juoksuksi, voi helposti olla jopa nopeampi ja samalla tulee kuluttaneeksi jokusen kalorinkin. Treenimuotona porrastreeni on kaiken lisäksi käytännössä ilmaista ja mahdollista liki pitäen kaikkialla.

Portaiden nousu myös vahvistaa etenkin reisi- ja pakaralihaksia sekä lonkankoukistajia. Porrastreeni aktivoi myös vatsan sekä selän seutua, enkä kätilönä voi olla mainitsematta lantionpohjalihasten merkityksestä keskivartalon lihaksista puhuttaessa.

Ymmärrän toki, etten porrashaasteeseen saa mukaan esimerkiksi ystävääni, jonka polvi on tapaturman vuoksi loukkaantunut, tai jotakuta muuta, jolla on pätevä syy. Mutta etenkin kollegat synnytysosastolta sekä lapsivuodeosastolta kuudennesta kerroksesta haastan mukaan kulkemaan portaita!

Päivitetty: 23.2.2017

Yksi ajatus aiheesta “Ota mallia, ota ota mallia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *