Maaliskuussa Päijät-Hämeen keskussairaala täytti 40 vuotta. Syntymäpäivän kunniaksi teimme useamman päivityksen sosiaalisessa mediassa, mutta yksi niistä kaikista nousi yli muiden. 40 vuotta vanha kuva 40 vuotta sitten syntyneestä tyttövauvasta. Tämä pieni, suloinen tyttö oli keskussairaalassa ensimmäisenä syntynyt vauva.

Tasan kello 11.48 tämä päivitys julkaistiin Facebookissa:
Päivitys

Kuvan tykkäykset nousivat silmissä ja kuvaa alettiin jakaa ympäri Facebookia, jotta kuvassa esiintyvän vauvan henkilöllisyys saataisiin selville. Päivityksestä tuli nopeasti yksi PHSOTEY:n kattavimmista päivityksistä. Kommentteihin kertyi vinkkejä ja jo tunnin kuluttua saimme vastauksen kysymykseemme: ”täällähän minä.”

Samaisena päivänä omia 40-vuotisjuhliaan viettävä Taru ilmiantoi itsensä päivitykseen. 71 jakoa kerryttänyt päivitys täyttyi syntymäpäiväonnitteluista ja pääsimmekin onnittelemaan Tarua myös henkilökohtaisesti. Taru kertoi, että häneen on ennenkin otettu yhteyttä saman asian takia ja hänellä onkin tallella vielä syntymälahjaksi saadut kynttilänjalat ja 10-vuotislahjaksi saatu hopealusikka.

 

Onko sosiaalinen media risu vai ruusu?

Sosiaalisen median muuttuessa yhdeksi tärkeäksi viestintäkanavaksi yhtymän ja sen asiakkaiden välille, tulee olla tarkkana siellä julkaistusta sisällöstä. Jo pelkästään googlettamalla löytyy monia hyviä esimerkkejä eri yritysten julkaisuista, mitkä ovat herättäneet suurta huomiota. Niin sanotusti neutraalina ei voida missään sosiaalisen median kanavissa toimia. Kuten yhtymän Facebook-sivuilla sanotaan, yritämme toimia sosiaalisessa mediassa kohteliaasti, välttäen henkilökohtaisia asioita ja yhtymän sisäisiä asioita.

Myös alussa käsittelemäni päivitys keskussairaalan ensimmäisestä vauvasta, herätti keskustelua, suurimman osan olleen onneksi positiivista. Voisi ajatella, että miksi tällaisessa julkisessa organisaatiossa keskitytään näin pieniin asioihin, mutta näillä pienillä asioilla tuodaan organisaation ja asiakkaiden välille tunnetaso, joka sitouttaa. Tunnekokemuksella muodostunut sitoutuminen on syvällisempää kuin pelkkään tietoon pohjautuva. Organisaation välittäessään omaa innostustaan asioista, tarttuu se mahdollisesti myös niihin, jotka sen näkevät ja kokevat.

Päivitetty: 23.2.2017

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *