Digitaaliset palvelut auttavat vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin, jossa palvelun tarvitsijoita on nykyistä enemmän, muun muassa väestön ikääntymisen takia.

– Kun vahvistamme asiakkaiden mahdollisuuksia edistää hyvinvointiaan ja hoitaa asioitaan digitaalisesti, säästyy aikaa kasvokkaisiin kohtaamisiin niille, jotka sitä erityisesti tarvitsevat, toteaa hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.

Tavoitteena on kehittää sujuvia digitaalisia palveluja ja asiointiväyliä. Sen sijaan, että asiakas menisi sote-keskukseen, uusien palvelujen avulla hän voisi tulevaisuudessa keskustella lääkärin kanssa etänä kotipedistä käsin ja saada neuvoja ja reseptin.

  • Digitaalisuus auttaa meitä tarjoamaan hyvää palvelua ajasta ja paikasta riippumatta. Ketterä ja asiakaslähtöinen kehittäminen on täysin mahdollista myös meille julkisille palvelujen järjestäjille, sanoo yhtymän digipalveluiden tuotepäällikkö Rami Autio.

Digitaalisuus on Päijät-Hämeessä jo hyvässä vauhdissa

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveyspalveluissa digitaalisuuden kehittäminen on jo hyvässä vauhdissa. Digitaalisten palvelujen “kotipesänä” on moderni digialusta, joka kokoaa yhteen asiakkaalle hyödyllisiä digipalveluita, yhtenä esimerkkinä tästä ennen joulua avattu Päijät-Sote -mobiilisovellus.

Asiakkaalle digipalvelujen hyödyt näkyvät muun muassa joustavuutena. Digitaalisten ratkaisujen avulla palveluja saa eri kanavista ja eri aikoina.

Sote-alan ammattilaisilta teknologia vapauttaa aikaa asiakkaan kohtaamiseen. Järjestelmistä kertyy myös tietoa, joka auttaa parantamaan palveluita, esimerkiksi tietoa jonotusaikojen pituudesta tai asiakastyytyväisyydestä.

Strategian tiekartta palvelee myös sote-uudistuksen tavoitteita

Päijät-Soten digistrategialle on laadittu tiekartta, joka sisältää lähes 200 toimenpidettä digitaalisuuden kehittämiseksi. Tiekartassa on huomioitu sote-uudistus ja suunniteltujen hyvinvointialueiden käynnistys vuonna 2023.

  • Hyvin suunnitellut, asiakasystävälliset digitaaliset palvelut auttavat meitä tuottamaan päijäthämäläisille laadukkaita sote-palveluja myös tulevaisuudessa. Olemme hyvässä vauhdissa digikehityksessä, ja nyt hyväksytty digistrategia auttaa meitä pysymään suunnassa, toimitusjohtaja Erhola sanoo.

Neljä nostoa Päijät-Soten digistrategiasta 2021–2023 

  • Sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluja tulee enemmän sekä asiakkaiden että ammattilaisten käyttöön. Tämä muutos hyödyttää myös kasvokkain tapahtuvaa palvelua.
  • Palveluja kehitetään kunnianhimoisesti ja niiden seuraamiseen on määritelty mittarit.
  • Hyvinvointiyhtymän sisäinen osaaminen kasvaa digimentoreiden verkoston avulla.
  • Nykyaikaiset ja modernit alustaratkaisut tekevät mahdolliseksi kehittää digiratkaisuja ketterästi, nopeasti ja valtakunnallisessa yhteistyössä.

Päijät-Soten digistrategia 2021–2023

Päivitetty: 23.2.2021