Haluatko irti tupakasta – vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen tai vähentämiseen

Mieti tupakointisi hyvät ja huonot puolet ja missä tilanteissa yleensä tupakoit?

Miksi juuri sinä haluat lopettaa? Mieti vähintään 3 hyvää syytä ja palauta ne mieleesi aika ajoin. Haju- ja makuaisti paranevat, suu on raikkaampi, on helpompi hengittää, rahaa säästyy ja elimistösi kiittää ja voit paremmin Tupakointi ei säätele päiväjärjestystäsi, olet itsesi herra.

Hankaloita tupakointiasi. Muuta tupakointitapoja, riko rutiineja. Esim. vaihda tupakointi paikkaa ja aikaa, hävitä tuhkakupit, jos kahvi ja tupakka kuuluvat yhteen, juo jotain muuta.

Vältä tilanteita ja paikkoja, joissa tupakka tulee mieleen. Kierrä, muuta reittiä. Opettele kieltäytymään tarjotusta tupakasta

Muista, että tupakoinnin tarve johtuu useimmiten nikotiiniriippuvuudesta.

Tupakoinnin lopettaminen perustuu omaan harkittuun päätökseen. Tupakoinnin lopettamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, silti tärkeintä on kokeilla jotakin tapaa, siirtyä aikomuksesta toteutukseen.

Voit lopettaa tupakoinnin kerralla tai vähentää vähäsen. Älä polta yhtään savuketta harkitsematta ensin onko tämä savuke välttämätön. Tee hetken jotain muuta ja saatat huomata, että tämä savuke ei ollutkaan niin tärkeä. Näin päivittäinen savukkeiden määrä saattaa vähentyä.

Korvaa savuke esimerkiksi pureskelemalla porkkanaa tai purukumia. Keksi käsille tekemistä. Suolapiippu tai apteekin vesipiippu voisi korvata tupakan aiheuttaman nielutuntuman.

Liiku ja keksi tekemistä. Tekeminen auttaa unohtamaan ja helpottaa vieroitusoireita. Voit käyttää halutessasi nikotiinin korvausvalmisteita helpottamaan vieroitusoireita

Kiinnitä huomiota ruokavaliosi monipuolisuuteen ja säännöllisyyteen painon nousun ehkäisemiseksi.

Suunnittele lopettaminen 1-4 viikkoa kestäväksi projektiksi.

Kerro lähipiirisi ihmisille, että aiot lopettaa tupakoinnin. On tärkeää, että saat tukea ja kannustusta.

Elä päivä kerrallaan tupakoimattomana tai kiitä itseäsi, jos päivän savukkeiden määrä vähenee. Olet matkalla savuttomuuteen.

Tukea netistä

Jos olet ajatellut vähentää tupakointia tai kokonaan lopettaa, voit saada tukea ja ohjausta:

Duodecimin Omahoito-palvelusta.

Stumppi -Apua tupakoinninn lopettamiseen

Terveyskylä/Keuhkotalo/Itsehoito/Tupakka

Terveyden tukena – Pfizerin tarjoama nettisivusto

Tukea ryhmästä

Päijät-Hämeen allergia- ja astmayhdistyksen järjestämän Irti tupakasta –ryhmän tiedot löydät yhdistyksen sivuilta.

Voit osallistua myös valtakunnallisiin 28 päivää ilman verkkoryhmään. 28 päivää ilman tapaamiset sopivat kaikille, jotka haluavat lopettaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön. Verkkotapaamiset järjestetään Skype for business-yhteydellä, ja niitä vetävät tehtävään koulutetut ohjaajat.

28 päivää ilman verkkotapaamiset aiheilla

Tapa, tottumus vai riippuvuus?

Mikä tukee lopettamista?

Jaksanko jatkaa?

Huolenaiheet ja itsepetokset

Tulevaisuus -vertaistukea sinulle, joka sitä tarvitset

Osallistuminen on maksutonta ja osallistujat voivat vapaasti valita, mihin tapaamisiin osallistuvat. Katso milloin seuraavat verkkotapaamiset ovat ja ilmoittaudu viimeistään tapaamista edeltävänä päivänä osoitteessa www.28paivaailman.fi/verkko.

Lisätietoa 28 päivää ilman -palvelusta

Sivu päivitetty: 25.11.2019