Haluatko irti tupakasta tai jostain muusta nikotiinia sisältävästä tuotteesta – vinkkejä lopettamiseen tai vähentämiseen

Tupakan lisäksi tässä puhutaan muistakin nikotiinia sisältävistä tuotteista kuten esim. nuuska, irtotupakka, vesipiipulla poltettavat tupakkatuotteet tai tupakan vastineet, sähkösavukkeet ja nikotiinipurukumi sekä muut nikotiinikorvaushoito-valmisteet

Mieti tupakointisi tai muiden tuotteiden hyvät ja huonot puolet ja missä tilanteissa yleensä käytät?

Miksi juuri sinä haluat lopettaa? Mieti vähintään 3 hyvää syytä ja palauta ne mieleesi aika ajoin. Haju- ja makuaisti paranevat, suu on raikkaampi, on helpompi hengittää, rahaa säästyy ja elimistösi kiittää ja voit paremmin eikä nikotiinin käyttö enää säätele päiväjärjestystäsi, olet itsesi herra.

Hankaloita nikotiinin käyttöäsi/tupakointiasi. Muuta käyttö tapoja, riko rutiineja. Esim. vaihda tupakointi paikkaa ja aikaa, hävitä tuhkakupit, jos kahvi ja tupakka kuuluvat yhteen, juo jotain muuta.

Vältä tilanteita ja paikkoja, joissa tupakka tulee mieleen. Kierrä, muuta reittiä. Opettele kieltäytymään tarjotusta tupakasta tai muusta nikotiinia sisältävästä tuotteesta.

Muista, että tarve johtuu useimmiten nikotiiniriippuvuudesta.

Nikotiinin / Tupakoinnin lopettaminen perustuu omaan harkittuun päätökseen. Lopettamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, silti tärkeintä on kokeilla jotakin tapaa, siirtyä aikomuksesta toteutukseen.

Voit lopettaa kerralla tai vähentää vähäsen. Älä polta yhtään savuketta tai käytä nikotiinituotetta harkitsematta ensin onko se välttämätöntä. Tee hetki jotain muuta ja saatat huomata, ettei se ollutkaan niin tärkeä. Näin päivittäinen savukkeiden / nikotiinin määrä saattaa vähentyä.

Korvaa savuke esimerkiksi pureskelemalla porkkanaa tai purukumia. Keksi käsille tekemistä. Suolapiippu tai apteekin vesipiippu voisi korvata tupakan aiheuttaman nielutuntuman.

Liiku ja keksi tekemistä. Tekeminen auttaa unohtamaan ja helpottaa vieroitusoireita. Alkuvaiheessa voit käyttää halutessasi nikotiinin korvausvalmisteita helpottamaan vieroitusoireita.

Kiinnitä huomiota ruokavaliosi monipuolisuuteen ja säännöllisyyteen painon nousun ehkäisemiseksi.

Suunnittele lopettaminen 1-4 viikkoa kestäväksi projektiksi.

Kerro lähipiirisi ihmisille, että aiot lopettaa tupakoinnin tai jonkun muun nikotiintuotteen käytön. On tärkeää, että saat tukea ja kannustusta.

Elä päivä kerrallaan tupakoimattomana / nikotiinitta ja kiitä itseäsi, jos päivän nikotiiniannosten määrä vähenee. Olet matkalla nikotiinittomuuteen!

Tukea netistä

Jos olet ajatellut vähentää tupakointia tai kokonaan lopettaa, voit saada tukea ja ohjausta:

Duodecimin Omahoito-palvelusta.

Stumppi -Apua tupakoinninn lopettamiseen

Terveyskylä/Keuhkotalo/Itsehoito/Tupakka

Terveyden tukena – Pfizerin tarjoama nettisivusto

Tukea ryhmästä

Päijät-Hämeen allergia- ja astmayhdistyksen järjestämän Irti tupakasta –ryhmän tiedot löydät yhdistyksen sivuilta.

Voit osallistua myös valtakunnallisiin 28 päivää ilman verkkoryhmään. 28 päivää ilman tapaamiset sopivat kaikille, jotka haluavat lopettaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön. Verkkotapaamiset järjestetään Skype for business-yhteydellä, ja niitä vetävät tehtävään koulutetut ohjaajat.

28 päivää ilman verkkotapaamiset aiheilla

Tapa, tottumus vai riippuvuus?

Mikä tukee lopettamista?

Jaksanko jatkaa?

Huolenaiheet ja itsepetokset

Tulevaisuus -vertaistukea sinulle, joka sitä tarvitset

Osallistuminen on maksutonta ja osallistujat voivat vapaasti valita, mihin tapaamisiin osallistuvat. Katso milloin seuraavat verkkotapaamiset ovat ja ilmoittaudu viimeistään tapaamista edeltävänä päivänä osoitteessa www.28paivaailman.fi/verkko.

Lisätietoa 28 päivää ilman -palvelusta

Sivu päivitetty: 22.7.2020