Kotona sairastavalla naisella on kädessään kännykkä, jolla hän ottaa yhteyttä hoitoalan ammattilaiseen

Päijät-Soten digipalvelussa on kuluneen syksyn aikana julkaistu useita uusia toiminnallisuuksia. Lahden, Iitin ja Kärkölän asiakkaat pystyvät nyt tarkastelemaan Päijät-Soten digipalvelun kautta muun muassa laboratoriolähetteitään ja käyntikertomustekstejään sekä peruuttamaan varatun vastaanottoajan. Uudet toiminnallisuudet koskevat toistaiseksi pääasiassa avosairaanhoidon palveluita.

-Toiminnallisuuksien laajentamisella pyritään tarjoamaan asiointia tukeva digitaalinen palvelukokonaisuus, josta asiakas näkee helposti samasta paikasta sekä käynti- että terveystietonsa. Digipalvelun tarjoamilla mahdollisuuksilla halutaan helpottaa ja parantaa asiakkaan palvelukokemusta, kertoo Harjun terveyden digikehityspäällikkö Hanne Ketonen.

Digipalvelun toiminnallisuuksien tuoreimpana uudistuksena on julkaistu mahdollisuus tarkastella Harjun terveyden avosairaanhoidossa tehtyjä laboratoriolähetteitä ja käyntikertomustekstejä. Kertomustekstit näkyvät digipalvelussa tyypillisesti noin 1–5 arkipäivän kuluessa niiden kirjauksesta, minkä lisäksi tiedot näkyvät tuttuun tapaan myös Omakanta-palvelussa.

Digipalvelun kautta asiakas voi tarkastella Harjun terveyden sote-keskuksiin sekä Nastolan, Iitin ja Kärkölän hammashoitoloihin varattuja ajanvarauksiaan sekä peruuttaa ajanvarauksensa viimeistään 24 tuntia ennen vastaanottoaikaa. Peruutusmahdollisuus ei toistaiseksi koske erikseen varattuja soittoaikoja.

Uusia toiminnallisuuksia ensi vuonna säännöllisesti
Digipalveluun on tehty useita laajennuksia jo Harjun terveyden ensimmäisen vuoden aikana, ja palvelun avulla halutaan tukea ja helpottaa asiointia entistä kattavammin myös jatkossa. Joustavan asioinnin tueksi digipalvelussa tarjotaan lähitulevaisuudessa esimerkiksi videovastaanottomahdollisuutta. Lisäksi palveluun on tulossa muun muassa reseptin uusintamahdollisuus, kiireetön viestinvälitys omaan sote-keskukseen ja erinäisiä asiakkaille lähetettäviä kyselylomakkeita.

-Päijät-Sote-sovellus on jo nyt Suomen edistynein julkisen terveydenhuollon asiakassovellus. Sovellus löytyy jo 50 000 päijäthämäläisen taskusta ja tuotamme sovelluksen digiklinikalla heti ensimmäisenä vuonna yli 30 000 käyntiä. Uusia toiminnallisuuksia lisätään sovellukseen ensi vuonna säännöllisesti, Harjun terveyden toimitusjohtaja Joonas Turunen sanoo.

Päivitetty: 2.12.2021