Vielä ei pystytä arvioimaan, kuinka kauan tilanne jatkuu. Samalla kun järjestelmiä ja palveluita korjataan ja verkkoympäristön suojausta tehostetaan, yhtymässä tehdään työtä tarkoituksena irrottautua lopullisesti Lahden verkosta.

Kyberhyökkäys haittaa huomattavasti yhtymän sosiaalipalveluita, joissa on jouduttu turvautumaan erilaisiin poikkeusjärjestelyihin, jotta tarvittavat asiakaspäätökset ja muut välttämättömät tehtävät on saatu tehtyä. Poikkeusjärjestelyiden turvin on saatu maksettua sosiaalietuudet kuten toimeentulotuki ja omais- ja perhehoitajien palkkiot ajallaan. Henkilöstö on joutunut liikkumaan työpisteiden välillä päästäkseen toimivien työasemien ääreen, ja joitakin asiakasvastaanottoja on jouduttu siirtämään. Neuvolassa ei ole pystytty vastaamaan kaikkiin asiakkaiden asiakirjapyyntöihin.

Terveyskeskusten puhelinpalvelua vahvistettu – ruuhkaa voi edelleen esiintyä

Lahden terveyskeskusten puhelinpalveluun on lisätty linjoja ja henkilöstöä, mutta palvelussa voi esiintyä edelleen ruuhkaa. Soittopyynnöt tallentava takaisinsoittojärjestelmä ei toistaiseksi ole käytössä. Terveysasemilla pystytään hoitamaan kiireelliset ja ajanvarauspotilaat, ja myös uusia aikoja on saatu annettua lähes normaali määrä.

Lahden hammashoitoloissa saadaan hoidettua aiemmin ajan varanneet asiakkaat, vaikka uusia ajanvarauksia ei tällä hetkellä voida tehdä. Hammas- ja leukakuvantaminen ei toimi, mikä rajoittaa vastaanotoilla tehtäviä hoitotoimenpiteitä.

Akuutisti sairastuneita potilaita pyydetään hakeutumaan omalle terveysasemalle tai tarvittaessa soittamaan Akuutti24:n päivystysapunumeroon 116 117.

Yhtymässä ei ole tullut tietoon vakavia potilas- tai asiakasvahinkoja tai läheltä piti -vaaratilanteita, jotka liittyisivät tietojärjestelmäongelmiin. Yhtymän ostolaskujen käsittelyssä on viivettä tietojärjestelmien hitauden vuoksi.

Päivitetty: 26.6.2019