Asiakkaille tulee käyttöön 3. huhtikuuta alkaen sosiaalihuollon neuvonta- ja ohjausasioissa yksi puhelinnumero 03 819 4850, jossa palvellaan arkisin klo 9-15. Jo käytössä olevan chat-palvelun lisäksi otetaan uutena palvelukanavana käyttöön sähköinen Kysy neuvoa -lomake. Myös paikan päällä Lahden kaupunginsairaalassa voi asioida.

Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta tarjoaa neuvoja erilaisissa elämän pulmatilanteissa. Yhteyttä voi ottaa esimerkiksi arjessa selviytymiseen, asumiseen, liikkumiseen, mielenterveyteen, päihteisiin, lähisuhdeväkivaltaan tai vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen liittyvissä asioissa. Neuvonnasta saa myös apua äkillisiin kriisitilanteisiin sekä sairaudesta tai vammasta aiheutuviin tuen tarpeisiin.

Lapsiperheille neuvonta tarjoaa lisäksi tietoa palveluista sekä kasvatukseen ja perhe-elämään liittyvistä kysymyksistä.

Neuvontaa ja asiakasohjausta kehittämällä yhtymä tähtää siihen, että asiakas saa asiansa eteenpäin yhden yhteydenoton periaatteella – neuvoja tarvitsevalle voidaan esimerkiksi varata käyntiaika samalla kertaa. Helppo asiointi on monikanavaista eli asiakas voi valita eri palvelukanavista tarpeisiinsa parhaiten sopivan: soittaa puhelimella, käydä toimipisteessä paikan päällä tai asioida digitaalisesti ajasta ja paikasta riippumatta.

Päivitetty: 9.4.2019