Harjun terveyden toiminnan käynnistyminen tuo muutoksia toimipisteisiin, aukioloaikoihin sekä puhelinnumeroihin.   

Muutosten pääkohdat  

Lahden kiirevastaanotto aloittaa Harjukadulla 1. kerroksessa (Fimlabin entisissä tiloissa) 4.1.2021.   

Eteläisen ja Itäisen lähiklinikan muu toiminta muuttaa Harjukadulle 1.2.2021.   

Flunssaoireisena ei edelleenkään saa tulla paikan päälle, vaan tällöin yhteydenotto joko Omaolo-palvelun kautta tai soittamalla numeroon 116117.  

 

Aukioloajat 4.1. alkaen:    

Lahti ma-pe 8–20, la 10–16   

Nastola ma-ke 8–18, to-pe 8–16   

Iitti, Kärkölä ja suun terveyden yksiköt ma-pe 8–16   

Lahden päihdepäivystys ma-pe 8.15–11    

 

Puhelinnumerot 4.1. alkaen:   

Avosairaanhoito (03) 410 89 420    

Hammashoito ja suun terveys 040 688 8675   

Päihdepäivystys 044 4828214   

 

Avosairaanhoidossa ensimmäisen yhteydenoton aikana asiakkaalle tullaan nimeämään oma yhteyshenkilö. Jatkossa järjestelmä tunnistaa soittajan puhelinnumeron perusteella ja puhelu ohjautuu automaattisesti omalle yhteyshenkilölle. Käytöstä poistuviin puhelinnumeroihin otetaan käyttöön vastaajaviestit, joissa ohjeistetaan asiakkaita uusien numeroiden käyttämiseen.  

Fimlab Aleksanteri on auki 4.1.2021 lähtien ma-to klo 7–18, pe klo 7–16 osoitteessa Aleksanterinkatu 24 a. Fimlabin toiminta Eteläisellä ja Itäisellä lähiklinikalla päättyy. Harjukadun laboratorio palvelee jatkossa vain Harjun terveyden päivystyksen asiakkaita.    

Lahden perhekeskus avautuu tammikuun alkupuolella osoitteessa Aleksanterinkatu 11 ja kokoaa lapsiperheiden palvelut saman katon alle.   

Digitaaliset palvelut laajenevat heti vuoden alusta  

 - Haluamme tarjota Lahden, Iitin ja Kärkölän asukkaille maan parhaita sote-palveluja. Aukioloajat laajenevat, hoitoon pääsy nopeutuu ja palveluihin pääsee jatkossa Digiklinikalla ympäri vuorokauden, kertoo Harjun terveyden käynnistysvaiheen toimitusjohtaja Joonas Turunen.  

Uudenvuodenpäivänä 1.1.2021 Lahden, Kärkölän ja Iitin asukkaille avautuu ympäri vuorokauden palveleva Digiklinikka. Digiklinikalla on neljä asiointikanavaa: ympäri vuorokauden palveleva yleislääkäritasoinen sairaanhoidon kanava, sote-keskusten aukioloaikoina palveleva hoidon tarpeen arvioinnin ja neuvonnan kanava, vuoden jokaisena päivänä palveleva suun terveyden kanava sekä Huoli omasta jaksamisesta -kanava.   

- Kumppanuus Harjun terveyden kanssa tuo digitaaliset palvelut nopeammin myös yhtymän itse tuottamiin palveluihin. Sen ansiosta asiakas saa kaikki digitaaliset palvelunsa yhdestä sovelluksesta, sanoo yhtymän ostopalvelujohtaja Ismo Rautiainen.  

 Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän chat-asiointikanava palvelee asiakkaita myös jatkossa. Digipalveluissa sovelletaan hyvinvointiyhtymän asiakasmaksuhinnastoa.  

Myös toimipisteiden palveluvalikoima laajenee vuoden vaihteessa. Jatkossa sote-keskuksista saa saman katon alta yleislääkäritasoisen sairaanhoidon palveluiden lisäksi perustason mielenterveys- ja päihdepalveluita, terveydenhuollon sosiaaliohjausta sekä fysioterapian suoravastaanottopalveluita.   

- Sote-keskuksissa siirrytään vaiheistetusti moniammatilliseen lääkärijohtoiseen tiimityömalliin. Asiakkaille nimetään heidän palvelutarpeensa mukaisesti kootusta tiimistä yhteyshenkilö, joka koordinoi hoitoa. Asiakkaan yhteydenotot ohjautuvat automaattisesti nimetylle yhteyshenkilölle, toteaa Turunen.  

Uusi näytteenottokeskus Fimlabille, Lahden perhekeskus avautuu 

Fimlabin uusi näytteenottokeskus Fimlab Aleksanteri avaa ovensa Lahdessa 4.1.2021, minkä myötä palveluajat laajenevat ja näytteenottoon pääsee entistä joustavammin. Muutoksen myötä Fimlabin toiminta Eteläisellä ja Itäisellä lähiklinikalla päättyy, ja Lahden sote-keskuksen toimipiste Harjukadulla palvelee jatkossa vain Harjun terveyden päivystyksen asiakkaita.   

Lahden perhekeskus avaa tammikuun alkupuolella ovensa Aleksanterinkadun ja Mariankadun kulmassa osoitteessa Aleksanterinkatu 11, jonne palvelut muuttavat Lahden nykyisistä toimipisteistä. Perhekeskuksesta löytyy silloin saman katon alta kattava palveluvalikoima lapsiperheiden tueksi: äitiys- ja lastenneuvola, lasten ja nuorten kuntoutuspalveluja, alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalveluja sekä perheoikeudellisia- ja arjen tuen palveluja sekä Perhetilkku-kohtaamispaikka.  

Lisätietoja Päijät-Soten verkkosivuilta 

Hyvinvointiyhtymän uusi verkkopalvelu on avautunut osoitteessa päijät-sote.fi. Verkkosivujen kautta asiakkaat saavat tietoa yksiköistä, palveluista, aukioloajoista ja yhteydensaannista. Palveluissa tapahtuvista muutoksista viestitään tulevina viikkoina asiakkaille aktiivisesti. Harjun terveyden palvelukseen on myös rekrytoitu asiakasohjaajia, jotka ohjaavat asiakkaita oikeaan paikkaan sekä opastavat digitaalisten palveluiden käytössä.   

——————-  

 

Päivitetty: 4.1.2021