RAVINTO JA RUOKAILUTOTTUMUKSET

SÄÄNNÖLLISESTI JA MONIPUOLISESTI

Ruokavalion monipuolisuudella, säännöllisyydellä ja ajoituksella on keskeinen merkitys niin yleisterveydelle kuin hampaiden ja koko suunterveydelle.

Makeiset, karkit, keksit, pullat, sipsit, suklaa, jäätelö yms. naposteltavat sisältävät sokeria, joka usein käytettynä on vahingollista hampaille.  Lapselle tulee luoda terveelliset, säännölliset ja monipuoliset ruokailutottumukset:

  • Ruokailukertoja saa olla enintään 5-6 kertaa päivässä. Vältä ruokailujen välissä napostelua, sillä lapsi oppii nopeasti väärille tottumuksille.
  • Hampaat tarvitsevat 3-4 tunnin toipumisajan ruokailun aiheuttaman happohyökkäyksen jälkeen.
  • Suosi monipuolista kotiruokaa, josta lapsi saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.
  • Ruokajuomana maitotuotteet.
  • Vesi on paras janojuoma.
  • Ksylitolituotteiden käyttö ruokailujen ja välipalojen jälkeen katkaisee happohyökkäyksen. On muistettava, että happamien tuotteiden syönnin jälkeen ei hampaita tulisi harjata ainakaan puoleen tuntiin.
  • Karkkipäivä korkeintaan kerran viikossa on fiksu tapa. Älä palkitse lasta makeisilla.

Lapset ovat aikuisten tapaan kovin nautinnonhaluisia. Tämä ilmenee lisääntyneenä makeisten ja virvoitusjuomien kulutuksena. Tällainen kehitys on todellinen uhka suun- ja yleisterveydelle.

Katso myös piilosokeri.

Sivu päivitetty: 28.6.2021