Lahden kaupungin tietojärjestelmiin pesiytynyt haittaohjelma aiheuttaa yhä merkittäviä ongelmia sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintaan. Yhteydet Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja kaupungin tietoverkon välillä on katkaistu haittaohjelman leviämisen estämiseksi. Ne avataan vasta kun yhteys on todettu turvalliseksi.

Katkoksen vuoksi Lahden terveysasemille (ei koske Nastolan terveysasemaa) kohdennettuja sähköisiä reseptien uusimispyyntöjä ei saada hoidettua, vaan ne menevät jonoon. Liian kauan (yli 8 päivää) jonossa olleet uusimispyynnöt vanhenevat ja vaativat uuden uusintapyynnön. Tämän hetkisen arvion mukaan satoja reseptien uusimispyyntöjä on häiriön johdosta vanhentunut, kun niitä ei ole saatu käsiteltyä Lahden verkkoympäristössä. Vanhentunutta pyyntöä ei voida palauttaa automaattisesti uusittavaksi, vaan se vaatii uuden uusimispyynnön.

Jo vanhentuneiden reseptien uusimispyyntöjen lisäksi koko ajan pidentyvää jonoa ei todennäköisesti saada purettua tarpeeksi nopeasti, jolloin reseptejä vanhenee edelleen. Valtaosa vanhentuneista reseptin uusimispyynnöistä on tullut apteekeilta ja kansalaisilta Omakannan kautta.

Jos olet pyytänyt viimeisen 14 päivän aikana reseptin uusimista Lahden terveysasemilta (paitsi Nastola) apteekin kautta tai sähköisesti Omakannassa toimi seuraavasti: Mikäli reseptiäsi ei ole uusittu (voit tarkistaa asian myös Omakannasta) tee uusi reseptin uusimispyyntö joko sähköisesti Omakannassa tai apteekissa. Uusimme reseptit mahdollisimman pian, kun tietoliikenneyhteydet on palautettu. Suuren uusimattomien reseptien määrän vuoksi uusinta kuitenkin voi kestää tavallista pidempään. Mikäli uusinnalla ei ole kiire, pyydämme hieman lykkäämään uusimispyynnön tekemistä.

Terveysasemille on palveluneuvonnan välittömään läheisyyteen toimitettu laatikot, joihin uusimispyynnön voi myös jättää.

Jos tärkeä ja välttämätön lääke on välittömästi loppumassa, pyydämme asiakasta olemaan yhteydessä omaan terveysasemaansa puhelimitse, henkilökohtaisesti asiointipisteessä tai apteekin kautta. Kiireellisissä tapauksissa resepti voidaan uusia puhelinreseptinä tai asiakas voi saada paperireseptin terveysasemalta.

Pahoittelemme asiakkaillemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa ja ylimääräistä vaivannäköä.

Päivitetty: 14.2.2018