Sosiaali- ja terveydenhuollon kaikkien tietojärjestelmien käyttö ei ole mahdollista Lahden kaupungin alueen verkossa olevissa yhtymän työasemissa. Häiriö ei vaikuta toimintaan Nastolan terveysasemalla, koska Nastola ei ole Lahden verkossa.

Yhtymän puhelinpalveluissa on esiintynyt ongelmia aamupäivän aikana. Takaisinsoittopalvelu ei ole toiminut eikä soittopyyntöihin ole pystytty vastaamaan. Puhelinyhteydet Lahden terveysasemille ja hammashoitoloihin on saatu palautettua, mutta puhelimet saattavat ruuhkautua. Takaisinsoittojärjestelmä ei edelleenkään toimi, joten emme pysty vastaamaan jätettyihin soittopyyntöihin.

Laboratorion näytteenotot terveysasemilla toimivat normaalisti. Samoin kuvantaminen röntgenissä onnistuu. Tiedot eivät tällä hetkellä siirry sähköisesti terveysasemille tai Kelan Kanta-palveluun. Koska Kanta-palvelut eivät ole käytettävissä, yhtymä pyytää, että reseptien sähköisiä uusimispyyntöjä ei tehtäisi häiriön kestäessä. Apteekit eivät myöskään voi lähettää uusimispyyntöjä sähköisesti terveysasemille. Vastaanotoilla reseptit tehdään paperisina.

Akuutisti sairastuneita potilaita pyydetään hakeutumaan omalle terveysasemalle tai tarvittaessa soittamaan Akuutti24:n päivystysapunumeroon 116 117. Jos asia ei vaadi välitöntä ammattilaisen arviota, pyydämme ottamaan yhteyttä myöhemmin, sillä häiriön aikana vastaanottoaikoja ei pystytä antamaan tai muuttamaan.

Ajanvarauspotilaat pyritään hoitamaan terveysasemilla ja hammashoitoloissa, mutta kaikkea vastaanottoon sisältyvää ei välttämättä pystytä käynnillä hoitamaan, vaan asia saattaa vaatia uuden käynnin myöhemmin. Potilaskertomusten tiedot eivät näy, eivätkä laboratoriovastaukset ja röntgenkuvat pääsääntöisesti ole käytettävissä eivätkä myöskään sähköiset reseptit ja suun terveydenhuollon kuvantaminen toimi.

Päivitetty: 13.6.2019