Uudessa toimintamallissa voidaan hyödyntää useiden eri alojen osaajien tietotaitoa asiakkaiden palvelemisessa ensikontaktista lähtien. Esimerkiksi fysioterapeutilta saatava palvelu voi asiakkaan kannalta olla juuri oikea ratkaisu eikä asiakkaan tarvitse erikseen käydä lääkärin vastaanotolla, kuten perinteisesti on totuttu aiemmin.

Lokakuun alusta Asikkalan, Hollolan ja Padasjoen sote-keskuksissa käyttöön tullut uusi tiimimalli on muuttanut asiakkaiden palvelua sote-keskuksissa. Palvelutarpeeseen pyritään vastaamaan heti ja asiakkaan tilanteesta riippuen parhaimman avun saa lääkärin sijasta esimerkiksi sairaanhoitajalta, fysioterapeutilta tai farmaseutilta. Tiimimallin tuloksia on jo nähtävissä – hoitoon pääsy on selkeästi nopeutunut. Lokakuun aikana keskimääräinen hoitoon pääsy lääkärin vastaanotolle on ollut kaksi päivää.

Usein sairaanhoitaja voi auttaa asiakasta eteenpäin. Jos asiakkaan tilanne sitä vaatii sairaanhoitaja ohjaa hänet lääkärin vastaanotolle. Vapaita vastaanottoaikoja on usein jo saman päivän aikana. Joulukuussa asiakkaiden käyttöön tuleva digiklinikka tulee myös nopeuttamaan yhteyden saantia ja hoitoon pääsyä.

Takaisinsoitto on ruuhkautunut
Puhelumäärät ovat pysyneet korkeina syksyn aikana. Uuden toimintamallin käyttöönotto on hidastanut puheluita. Lisäksi korona- ja influenssarokotuspuheluita on paljon. Takaisinsoittoihin ei aina päästä vastaamaan saman päivän aikana.

– Soitamme kuitenkin takaisin, eikä uutta soittopyyntöä tarvitse jättää. Toivomme asiakkailta kärsivällisyyttä, kun toimintaa uudistetaan yhtaikaa epidemian kanssa. Lisäämme henkilökuntaa ja kehitämme työnjakoa, jotta voimme vastata asiakkaiden palvelutarpeeseen, kertoo avosairaanhoidon tulosaluejohtaja Kimmo Kuosmanen.

Henkilöstö on uurastanut ja ottanut vastaan uuden toimintavan hienosti.
– Paljon työtä se on vaatinut ja vaatii edelleen, Kuosmanen kiittää.

Ajan voi jatkossa peruuttaa tekstiviestillä
Lääkärin tai hoitajan ajanvarauksen Asikkalassa, Hollolassa ja Padasjoella voi peruuttaa tekstiviestillä numeroon 044 482 3416. Tekstiviestissä tulee mainita oma nimi, sote-keskus, jossa asioi ja vastaanottoaika. Jos tarvitsee uuden ajan perutun tilalle, se käy parhaiten soittamalla sote-keskuksen numeroon.

Vastaanottoaika on peruttava arkipäivänä viimeistään 24 tuntia ennen vastaanottoa, niin välttyy perumatta jääneestä ajasta perittävältä maksulta.

Tiimimallia on kehitetty Päijät-Sotessa osana Tulevaisuuden sote-keskus -hanketta.

Päivitetty: 12.11.2021