Tietoliikenneyhteydet katkaistiin viime viikon keskiviikkona kaupungin tietojärjestelmissä havaitun haittaohjelman leviämisen estämiseksi.

Yhteydet päätettiin avata huolimatta siitä riskistä, että haittaohjelma saattaa levitä. Katkos on aiheuttanut merkittävää haittaa hyvinvointiyhtymän toiminnalle, koska se on vaikeuttanut reseptien uusimista Lahden terveysasemilla, hidastanut asiakaspalvelua ja viivästyttänyt sosiaalihuollon maksuja. Katkoksen aikana ajantasaiset potilas- ja asiakastiedot eivät ole näkyneet Lahden verkkoympäristön työasemilla, mikä on haitannut ja hidastanut toimintaa muun muassa terveysasemilla, hammashoitoloissa, asiakasohjauksessa, neuvoloissa ja sosiaalipalveluissa. Myös päätöksenteko myönnetyistä palveluista on viivästynyt.

Ajanvarauspotilaat on pyritty hoitamaan Lahden terveysasemilla, mutta katkoksen vuoksi kaikkea vastaanottoon sisältyvää ei ole välttämättä pystytty yhdellä käynnillä hoitamaan, vaan asia saattaa vaatia uuden käynnin myöhemmin.

Tietoliikenneyhteyksien avaamisen jälkeen voi kestää useita tunteja ennen kuin yhtymän järjestelmät toimivat normaalisti.

Päivitetty: 16.2.2018